چرا خودروسازان محصولات را دپو می کنند؟

1400/10/18

چرا خودروسازان محصولات را دپو می کنند؟
یک کارشناس قطعه سازی گفت: قطعه سازان ایرانی در مقاطع مختلف توانمندی خود را به اثبات رسانده اند و حتی در سال 1390 با توجه به اوج ظرفیت خودروسازان که به رکورد روزانه پنج هزار دستگاه رسیده بود، اکثر قطعه سازان در واحدهای خود ظرفیت جدید ایجاد کردند که شامل امکانات سخت افزاری، نیروی انسانی، ماشین آلات و چرخه مواد اولیه و محصول بود.

به گزارش پایگاه خبری خودروها،مصطفی هنری با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر اما این ظرفیت های سخت افزاری و فیزیکی در این شرکت های قطعه سازی بلا استفاده هستند و متاسفانه نیروهای خوب آموزش دیده و کارآمد در تعدیل نیروها ناشی از افت تولید به زیر 50 درصد بیکار و پراکنده شده اند.

وی افزود: در حال حاضر نیز پتانسیل تولید بیشتر در قطعه سازان وجود دارد، اما متاسفانه به دلیل عدم پرداخت مطالبات از سوی خودروسازان و عدم به روزسانی قیمت ها در قراردادهای فی مابین اکثر قراردادهای زیان ده و تامین مواد اولیه حتی جهت تولید جاری نیز به سختی صورت می گیرد اگر خودروسازان مطالبات را حداکثر یک ماه و یا 60 روزه پرداخت و قیمت ها به روز رسانی شود قطعه سازان به راحتی تامین و افزایش تولید را لبیک و پاسخگو خواهند بود.

وی گفت: عدم ‌پرداخت مطالبات قطعه‌سازان توسط خودروسازان بزرگ کشور باعث می‌شود چرخ تولید قطعه‌سازان نیز به کندی بچرخد و آنها نتوانند قطعات مورد نیاز را به‌موقع به خطوط تولید خودروسازان تزریق کنند، بنابراین شاهد هستیم که شرکت‌های خودروساز مجبور هستند برخی از محصولات خود را به‌ جای اینکه برای مشتریان فاکتور کنند به پارکینگ منتقل کرده و تا زمان تامین قطعات مورد نیاز دپو کنند.

قطعه سازان حاضر هستند در پروژهای خودروسازان مشارکت داشته باشند

وی ادامه داد: قطعه سازان در مقاطع مختلف به درخواست مشارکت در پروژه های جدید خودروسازان و افزاش تولید از محل مدل های جدید پاسخ مثبت داده اند علی رغم بدعهدی خودروسازان و خلف وعده آن ها در بازپرداخت مبالغ سرمایه گذاری شده اما باز قطعه سازان حاضر هستند در پروژهای خودروسازان مشارکت داشته باشند.

وی یادآور شد: به عنوان مثال پروژه خودرو 301 که قرار بود با مشارکت ایران خودرو و پژو فرانسه ایجاد شود با خروج پژو از ایران طرف ایرانی قرارداد شرکت ایکاپ از سرمایه گذاری های قطعه سازان ایرانی هیچ حمایتی نکرد و خودرو مذکور علی رغم توان تولید داخلی متاسفانه متوقف و خودرو دیگری به نام تارا جایگزین آن شد و میلیون ها دلار سرمایه گذاری ایران خودرو و قطعه سازان ریز و درشت ایرانی دود هوا شد .

این کارشناس صنعت قطعه سازی گفت: زیان‌ده بودن صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی در کشور اتفاق و مشکل بسیار نگران‌ کننده است، صنعتی مانند خودرو که به صورت مستقیم برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کرده است، اگر زمین بخورد فاجعه بیکاری به اوج خود خواهد رسید، همچنین صنعت قطعه‌سازی نیز سهم قابل توجهی از اشتغال در کشور دارد؛ پس این دو صنعت نباید ورشکسته شوند.

عوامل بازدارنده افزایش تولید

وی گفت:توان قطعه سازان بسیار بالاست ، مشکلات اقتصادی نظیر عدم شفافیت قراردها، مطالبات معوقه سنگین از خودروسازان ،خرید های نقدی مواد اولیه و عدم همکاری سیستم بانکی با قطعه سازان و متاسفانه تغییرات زیاد در سیستم مدیریت و سیاست گذاری خودروسازان ازعوامل بازدارنده افزایش تولید است.

هنری تاکید کرد:تولید قطعات بسیاری از محصولات دو شرکت خودروساز ایران هم اکنون با اتکاء به توان قطعه سازان داخلی تولید می شود.

وی گفت: امیدوارم تعامل خودروسازان با قطعه سازان به خصوص در زمینه طراحی‌ صنعتی در آینده نه ‌چندان دور گسترش یابد و  صنعت خودروسازی با ایجاد این همکاری شاهد تحول‌های خلاقانه و بیشتری باشد.

وی تصریح کرد:علی رغم تمامی این مشکلات اگر خودروسازان معوقات را پرداخت و قراردادهای قدیم را به روزرسانی کنند و برنامه شفاف و منطقی در افزایش تیراژ به صورت پلکانی اعلام نمایند قطعا همکاران ما در قطعه سازی پاسخگوی نیاز آن ها خواهند بود.

برچسب ها:

قطعه سازان 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما