تازه ها
تحقق 99 درصدی برنامه تولید وزارت صمت در سایپا
ایران‌ خودرو پای میز مذاکره با شرکت‌های دانش‌بنیان
حذف محصولات ناقص از ایران‌ خودرو
امداد خودرو سایپا امدادگر و خدمت رسان می پذیرد
تولید سورن پلاس دوگانه سوز در ایران خودرو تبریز
سپاه، بر‌اساس ماموریت‌های تعریف شده، از هیچ کمکی به صنایع از جمله خودروسازی دریغ نمی‌کند
تمجید معاون دادستان کل کشور از توقف تولید خودروهای ناقص در ایران خودرو
صنعت خودرو عامل رشد و ارتقای زنجیره تامین و تولید کشور است
فروش محصولات کرمان موتور و گروه بهمن در بورس کالا از هفته آینده
آمادگی قطعه سازان برای توسعه همکاری‌های دانش بنیان با ایران خودرو
معرفی ابتکارات مسوولانه ایران خودرو
استقبال بی نظیر مردم از غرفه گروه بهمن در نمایشگاه بین المللی خودرو
اتحاد استراتژیک ایران خودرو و سایپا یک رویکرد هوشمندانه است
فروش فوق‌العاده، پیش‌فروش یکساله و مشارکت در تولید محصولات سایپا
طراحی هم‌زمان مدل‌های بنزینی و برقی پروژه K125 ایران خودرو
طوفان جیپ با موتور هاریکین Hurricane

1401/01/06

طوفان جیپ با موتور هاریکین Hurricane
جیپ مدت هاست که خبر رونمایی از یک پیشرانه شش سیلندر خطی بنزینی را در آینده نزدیک داده بود و حال زمان آن فرا رسید. این پیشرانه شش سیلندر خطی دو توربوشارژ هاریکین Hurricane یا طوفان نام داشته که به طور کامل رونمایی شده است.

به گزارش پایگاه خبری خودروها،موتور جدید شش سیلندر هاریکین Hurricane جیپ حجمی معادل 3 لیتر و آرایش شش سیلندر خطی داشته که به دو توربوشارژ مجهز شده است. این پیشرانه قادر به تولید قدرتی فراتر از 400 اسب بخار و گشتاوری معادل 610 نیوتن متر است. این اعداد و ارقام مربوط به نسخه ضعیف تر پیشرانه هاریکین Hurricane بوده که با هدف بهینه بودن و مصرف سوخت پایین تر طراحی شده است. نسخه قدرتمندتر موتور هاریکین Hurricane قادر به تولید قدرتی فراتر از 500 اسب بخار و بیشینه گشتاوری معادل 780 نیوتن متر بوده که جیپ باز هم وعده مصرف سوختی بسیار منطقی و همچنین عملکردی خیره کننده در زمینه یدک کشی را برای این پیشرانه داده است.

پایه و اساس موتور هاریکین Hurricane سه لیتری شش سیلندر خطی جیپ یک بلوک سیلندر عمیق آلومینیومی با کارتل آلومینیومیست. جیپ دو توربوشارژ با اینرسی پایین و جریان بالا را روی این پیشرانه نصب کرده که هر یک نقش تزریق هوای پرفشار به سه سیلندر این موتور شش سیلندر را بر عهده دارند. سوخت رسانی به این موتور بسیار پربازده بر عهده انژکتورهای تزریق مستقیم فشار بالا تک سوزنه در مدل استاندارد و دو سوزنه در مدل قدرتمندتر بوده که توسط یک محور زنجیری اختصاصی طراحی شده برای این پیشرانه فعال می شوند. هر دو نسخه استاندارد و مدل قدرتمندتر موتور هاریکین Hurricane جیپ دارای سیستم استارت/استاپ بوده که میانگین مصرف سوخت را در مسیرهای شهری و سیکل توقف و شروع دوباره حرکت کاهش می دهد.

موتور هاریکین Hurricane جیپ

به لطف مهندسی دقیق جیپ، این خودروساز آمریکایی اظهار کرده که منحنی گشتاور این موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی دو توربوشارژ صاف بوده و این پیشرانه حداقل 90 درصد گشتاور تولیدی خود را از دور 2350 تا ردلاین دور موتور حفظ می کند. همچنین این پیشرانه شش سیلندر به نحوی طراحی شده که در آینده می توان یک موتور الکتریکی کمکی نیز برای آن طراحی و نصب کرد. به عبارت دیگر موتور هاریکین Hurricane هیبریدی حتی قدرت و گشتاور بالاتری نسبت به این پیشرانه خواهد داشت و مصرف سوخت آن نیز پایین تر خواهد بود!

اولین محصولاتی که قرار است به پیشرانه هاریکین مجهز شوند جیپ گرند واگونیر بوده و پس از آن شایعه شده قرار است این موتور شش سیلندر قدرتمند روی نسل بعدی داج (دوج) چلنجر و چارجر نیز نصب شود که به مراتب بهینه تر از پیشرانه هشت سیلندر فعلی این خودروهاست.

نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما