واردات غیرانحصاری خودرو تنها راه خروج از بحران

1401/02/27

واردات غیرانحصاری خودرو تنها راه خروج از بحران
فعال صنعت قطعه سازی در خصوص آزاد سازی واردات خودرو گفت: آزاد سازی خودرو صد در صد بر روند قیمتی خودروها تاثیر گذار خواهد بود اما واردات خودرو بدین شکل که دولت اعلام کرده به نوعی واردات انحصاری به شمار می آید.
به گزارش پایگاه خبری خودروها،علی اکبر جوانروح در گفتگو با خودرونویس گفت: با توجه به تعرفه واردات خودرو و مالیات‌هایی که بر آن بسته می‌شود، خودروهای وارداتی بادر نظر گرفتن سود واردکننده، قیمتی فراتر از بهای واقعی آن به دست مردم خواهند رسید و بدین گونه واردات به نفع گروه خاص وبرای استفاده خاصی است.

وی گفت: در این نوع از واردات مردم عامه قدرت خرید خودروهای وارداتی را نخواهند داشت . واردات زمانی آزاد است که عامه مردم مانند قدیم بتوانند خودرو وارد کرده و قدرت خرید داشته باشند .

وی ادامه داد: حتی دولت می تواند اجازه واردات خودروهای خارجی با عمر 3 الی 5 سال را به مردم بدهد در این صورت مردم خودروهای مورد نظر را با قیمت یک چهارم قیمت خودرو نو خریداری کنند و وارد ایران کنند، زیرا خودروحتی باعمر۵ سال در کشورهای اروپائی حداکثر ۱۵۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد . ودر صورت واردات خودروهای کارکرده که قیمتی متعادل‌تر دارند، می‌توان انتظار داشت عامه مردم از این موضوع بهره مند شوند.

وی افزود: اگر هدف دولت از این واردات خودرو استفاده مردم از خودروهای باکیفیت و با سطح قیمتی مناسبی است باید گفت راه اشتباهی را در نظر گرفته است.

وی در ادامه در خصوص راه اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو گفت : هدف دولت از راه اندازی این سامانه از بین بردن رانت به وجود آمده در صنعت خودرو است بدین صورت می خواهد فروش خودرو به یک عده خاص را متوقف و مدیریت کند. ولی رانت واقعی فقط در فروش نیست .

جوانروح گفت: بهتر بود دولت به جای راه اندازی این سیستم ، سیستم تامین را مدیریت می کرد به عبارتی مدیریت زنجیره تامین را برعهده می گرفت که دیگر شاهد فساد در این زنجیره نباشیم .

این کارشناس صنعت قطعه سازی گفت: دولت با در دست گیری زنجیره تامین می تواند واحد R&D متمرکز را ایجاد کند و یا حتی مرکز تحقیق و توسعه داشته باشد و در بهبود کیفیت قطعات و خودرو های داخلی نقش بسزایی داشته باشد.

وی در پایان گفت: دولت می تواند مجموعه ای راه اندازی کرده و تامین قطعات خودروسازان را بر عهده بگیرد یعنی طراحی وبهینه سازی و خرید قطعات ومجموعه ها از طریق مناقصه با دولت باشد وحتی طراحی ونوآوری خودرو نیز در همان مرکز تحقیق وتوسعه ملی انجام پذیرد . خودروسازان هم به عنوان پیمانکار نسبت به ظرفیت خود قطعات خود را از یک مرجع مورد تائید تهیه کنند وپس از تولید ، درسیستم فروش متمرکز دولت توزیع گردد . در این صورت هم خودروی با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب تر به دست مصرف کننده خواهد رسید و هم فساد موجود درسیستم تامین وت وزیع به حداقل خواهد رسید و هم اشتغال افزایش می یابد و درنتیجه سطح دانش مهندسی ارتقاع خواهد یافت .
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما