سناریوهای فرار از کسری بنزین

1401/05/11

سناریوهای فرار از کسری بنزین
2 طرح پالایشی در حالی با تامین مالی 17.8 میلیارد دلاری کلید خورد که نشانه های کسری تراز بنزین آشکار شده و زمزمه های واردات قوت گرفته است. آمار در این باره چه می گوید و سناریوهای جبران کسری بنزین چیست؟
به گزارش پایگاه خبری خودروها،تفاهم نامه ساخت دو طرح پالایشی کشور در شرایطی با سرمایه گذاری 17.8 میلیارد دلاری داخلی امضا شد که این طرح ها با ظرفیت جمعاً 600 هزار بشکه معادل 95 میلیون لیتر فراورده نفتی (که البته سهم بنزین از این میزان تولید فراورده هنوز مشخص نیست) تا پنج سال آینده به بهره برداری می رسند. این در حالی است که برخی آمارها و داده ها، تداوم قاچاق سوخت و نیز نشانه های پیشی گرفتن مصرف بنزین (با بیش از 100 میلیون لیتر در روز) از تولید (با کمتر از 100 میلیون لیتر در روز) را آشکار کرده و زمزمه های واردات بنزین از کشورهای همسایه شنیده می شود.

آیین امضای مشارکت نامه تامین مالی و احداث دو طرح پالایشی شامل پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» و پالایشگاه «مروارید مکران» دیروز برگزار شد.

در این مراسم جواد اوجی با اشاره به وضعیت تولید و مصرف بنزین و گازوئیل (نفت- گاز) اظهار کرد: ظرفیت پالایشی کشور هم‌اکنون حدود۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز است و با توجه به روند مصرف بنزین و نفت‌ گاز در کشور به‌ویژه با افزایش مسافرت‌ها در پی کاهش شیوع کرونا، در بسیاری از روزها مصرف از تولید پیشی گرفته است که اگر این چنین پیش برود امنیت انرژی کشور دچار چالش می‌شود. اوجی به افزوده شدن 600 هزار بشکه به ظرفیت پالایشی کشور (خراسان: معادل بیش از 95 میلیون لیتر، شامل بنزین و سایر فراورده های نفتی) به اجرای این پروژه ها اشاره کرد و گفت: ما هشت پروژه دیگر نیز در این زمینه داریم و مطمئن هستیم که این ۶۰۰ هزار بشکه با مشارکت این سهامداران توانمند به نتیجه مطلوب خواهد رسید. وزیر نفت ادامه داد: با برنامه‌ریزی، پروژه پالایشگاه مروارید مکران با توجه به پیشرفت ۱۰ درصدی کنونی تا چهار سال و نیم آینده و پتروپالایشگاه شهید قاسم سلیمانی نیز تا پنج سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید
مصرف بنزین بالا گرفت

اخبار احداث پالایشگاه ها بیش از هر چیز هشدارهای کنونی درخصوص مصرف و تولید بنزین و همچنین برخی ابهامات در این زمینه را یادآوری می کند. به گزارش تسنیم، امسال با وجود ادامه همه گیری کرونا شاهد افزایش قابل توجه مصرف بنزین در کشور هستیم به طوری که طبق اعلام افشین مهدوی، مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، در چهار ماه امسال، به طور میانگین روزانه 100 میلیون و 900 هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد افزایش دارد. این در حالی است که آمار تولید بنزین در چهار ماه امسال منتشر نشده و اظهارات رسمی مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی نشان می دهد متوسط تولید بنزین تنها در خرداد ماه حدود 95 میلیون لیتر در روز بوده است. در نتیجه با فرض تولید مشابه در ماه های ابتدایی امسال، باید گفت که روند مصرف به احتمال زیاد از تولید پیشی گرفته است.

چقدر از بنزین تولیدی کشور قاچاق می شود؟

دو نکته قابل توجهی که در رشد آمار مصرف می توان به آن اشاره کرد، فناوری پایین سوخت در خودروها و نیز مستتر بودن ارقام قاچاق سوخت در مصرف و رشد مصرف است. گزارش تیتر یک روز یک شنبه روزنامه خراسان نشان می دهد که خودروهای داخلی دو برابر استاندارد، بنزین مصرف می کنند. از سوی دیگر در شرایطی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی بهمن سال قبل، میزان قاچاق روزانه سوخت را 8.8 میلیون لیتر اعلام کرده که هم اکنون نیز میزان قاچاق روزانه سوخت که بخشی از آن شامل بنزین است، 10 تا 15 میلیون لیتر در روز برآورد می شود.

در این میان تسنیم حتی به نقل از بررسی های بورس انرژی میزان قاچاق سوخت را زیاد می داند و مدعی است که 70 درصد بنزین مصرفی افغانستان از طریق قاچاق از ایران وارد می شود !

برچسب ها:

بنزین ،مصرف بنزین 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما